Poniżej przedstawiona zostanie wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego, który odbył się w kwietniu 2012 roku. Do egzaminu przystąpiło 29 uczniów. Wyniki procentowe z poszczególnych przedmiotów wyglądają następująco:
|
j.angielski
podstawa
|
j.angielski
roz.
|
historia |
j.polski |
przyroda |
matematyka |
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE |
93,55 |
89,38 |
80,76 |
80,48 |
66 |
79,59 |
KRAJ
|
63 |
46 |
61 |
65 |
50 |
47 |
OKRĘG |
62 |
46 |
59 |
63 |
49 |
46 |
WOJEWÓDZTWO |
62 |
46 |
60 |
63 |
50 |
46 |
POWIAT |
58,54 |
44,77 |
58,5 |
60,75 |
48,17 |
45,52 |
|
|
|
|
|
|
|
STANINA |
9 |
9 |
9 |
8 |
9 |
9 |
We wszystkich częściach egzaminu gimnazjaliści uzyskali zdecydowanie wyższy wynik od średnich w kraju, okręgu, województwie i powiecie. Nie powinno być to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę wysoki poziom wiedzy i umiejętności prezentowanych przez absolwentów szkół podstawowych, którzy zostali uczniami pierwszej klasy Gimnazjum Dwujęzycznego. Z języka angielskiego, historii i wos, przyrody i matematyki gimnazjum uzyskało wyniki w 9. staninie* – najwyższy wynik w kraju (4% szkół). Z języka polskiego jest to stanina 8. – bardzo wysoki wynik. 29 uczniów zdawało w sumie 174 egzaminu – 6 przedmiotów x 29. W sumie uzyskali 24 wyniki maksymalne: 11 angielski podstawowy, 6 angielski rozszerzony, 3 historia i wos, 2 przyroda oraz 2 matematyka. Największe przewyższenie (procentowa przewaga wyników gimnazjum nad wynikami w kraju) nastąpiło z języka angielskiego oraz matematyki, najniższe z języka polskiego.
* STANINA – W Polsceskala ta jest powszechnie używana przez Centralną Komisję Egzaminacyjnąi komisje okręgowe, przeprowadzające zewnętrzne egzaminyw oświacie. W praktyce Komisji utrwaliła się następująca tradycja nazywania kolejnych staninów (w nawiasach określona procentowo część populacji, która zawiera się w poszczególnych przedziałach):
1 – najniższy (4%)
2 – bardzo niski (6,6%)
3 – niski (12,1%)
4 – niżej średni (17,4%)
5 – średni (19,8%)
6 – wyżej średni (17,4%)
7 – wysoki (12,1%)
8 – bardzo wysoki (6,6%)
9 – najwyższy (4%)
Z punktu widzenia szkoły ważniejszą jest jednak informacja dotycząca przyrostu wiedzy i umiejętności pomiędzy sprawdzianem szkoły podstawowej oraz egzaminem gimnazjalnym. I tutaj w odróżnieniu od wyników okręgu, województwa i powiatu, Gimnazjum Dwujęzyczne w Śremie uzyskało wartość dodatnią. Różnica pomiędzy wynikiem egzaminu gimnazjalnego a sprawdzianu wynosi ponad jeden punkt procentowy na korzyść egzaminu, podczas gdy w okręgu, województwie i powiecie mamy do czynienia z tendencją odwrotną – wyższe wyniki na sprawdzianie od 0,5 do 2,4 punktu procentowego. Inaczej mówiąc różnica pomiędzy uczniami Gimnazjum Dwujęzycznego a pozostałą populacja uczniów uległa zwiększeniu.
|
GIMNAZJUM
DWUJĘZYCZNE
|
OKRĘG |
WOJEWÓDZTWO |
POWIAT |
PRZYROST |
+1.02 |
-1,41 |
-0,45 |
-2,42 |
SPRAWDZIAN |
80,6 |
55,75 |
54,75 |
55,13 |
EGZAMIN GIMNAZJALNY |
81,62 |
54,24 |
54,29 |
52,71 |